Western

De western is een genre dat zich afspeelt omstreeks de tweede helft van de 19e eeuw in het zogenaamde ‘Wilde Westen’, het westelijke deel van de Verenigde Staten. De verhalen gaan over het leven van nomadische revolverhelden te paard, indianen, premiejagers, goudzoekers, Mexicanen, bandieten, sheriffs, prostituees, gokkers, bereden cavalerie en kolonisten.

Gevoelens als eer, wraak en hebzucht komen vaak voor in de western. Centraal thema is daarbij meestal de strijd tussen goed en kwaad. Het zijn actiefilms die doorgaans een misdaad als uitgangspunt hebben en eindigen in vergelding, die vaak wordt uitgedeeld door middel van een dramatische schietpartij. Veel vroege westerns stralen nog een nostalgisch verlangen naar de goede oude tijd uit. In tegenstelling tot deze idealisering van het buitenleven benadrukken latere westerns juist de hardheid van de wildernis, maar hoe dan ook, de films zijn gevuld met schitterende beelden van het uitgestrekte landschap en voorzien van sfeervolle soundtracks.

Naast jazz en colorfeldpainting is de western een authentieke kunstvorm van Amerikaanse bodem. De eerste Amerikaanse speelfilm, The Great Train Robbery uit 1903, was meteen een western. Tussen 1900 en 1940 werden ruim tienduizend westerns gemaakt en ze groeiden uit tot het populairste genre van Hollywood. Stagecoach (1939) van John Ford wordt gezien als een mijlpaal en de succesvolste aller tijden. Stagecoach werd de stereotype western en vrijwel iedere latere western is erdoor beïnvloed.

The Revenant (2015) – Een pelsjager wordt verscheurd door een beer en voor dood achtergelaten door zijn eigen bemanning. Aangewakkerd door wraak trekt hij door een woest winterlandschap om de voormalige vertrouweling die hem verraadde, op te sporen.

In 1964 zorgde de Italiaanse regisseur Sergio Leone met A Fistful of Dollars voor vernieuwing in het genre: De spaghettiwestern. Het zijn stijlvolle en meestal goedkoop gemaakte flms met veel actie en weinig dialoog. Films waarin de held vaak even doortrapt is als zijn tegenstanders en aanzienlijk duisterder en gewelddadiger dan hun Amerikaanse tegenhangers. Ze danken hun naam aan het feit dat ze gemaakt werden door Italianen. Veel werden opgenomen in Italië en Spanje.

The Good, the Bad and the Ugly (1966) – Deze klassieke spaghettiwestern (ook wel Il buono, il brutto, il cattivo) vertelt het verhaal over drie vrijbuiters die tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog jacht maken op een goudschat. Ze haten elkaar, maar door de samenloop van omstandigheden zijn ze gedwongen om samen te werken.

NEO WESTERN

Neo westerns gebruiken de traditionele conventies en waarden van een western, maar verplaatsen ze naar een eigentijdse setting of worden vermengd met andere genres zoals comedy en martial arts (Shanghai Noon), horror (From Dusk till Dawn) en zelfs science fiction (Cowboys & Aliens).

No County for Old Men (2007) – Een jager vindt in een woestijn de resten van een uit de hand gelopen drugsdeal. De keuze om de koffer met meer dan twee miljoen dollar in contanten mee te nemen, breekt hem zuur op als hij ontdekt dat een psychopaat hem en zijn geld zoekt.

Blijft tenslotte de vraag, hoe zou een Groningse western, oftewel een Dreuge Worstern, er uit kunnnen zien? Wat voor bloedige conficten spelen er zich in af en welke taal wordt er gesproken? “It’s up to you Tammo!”

FEDDE'S WESTERN TOP 5

Hierbij wat inspiratie voor je eigen film middels deze 5 klassiekers uit het genre. Een arbitraire keuze trouwens, want waarom staat een topfilm als The Association of Jesse James by the coward Robert Ford er eigenlijk niet bij?

1. The Good, the Bad and the Ugly – 1966 – spaghetti western.

2. The Revenant – 2015.

3. No Country for Old Men – 2007 – neo western: cross-over met flm noir.

4. The Ballad of Buster Scruggs – 2018 – neo western: cross-over met comedy.

5. Pat Garrett and Billy the Kid – 1973.

5 TIPS & TRICKS

1. voordat je met een scenario en filmen begint, is het zeer raadzaam een logline voor je film te maken. Een logline bevat de held (1), een tegenstander of tegenstand (2), de omgeving (3) en het doel (4) van je held. Een logline helpt je om je filmstructuur te geven en anderen te enthousiasmeren om die film te maken. Hier nog een keer de logline van The Revenant:

Een pelsjager (1) wordt verscheurd door een beer en voor dood achtergelaten door zijn eigen bemanning. Aangewakkerd door wraak (4) trekt hij door een woest winterlandschap (3) om de voormalige vertrouweling (2) die hem verraadde, op te sporen.

2. Vertel je verhaal met beelden in plaats van het via dialoog te doen. Een goed beeld zegt meer dan 1000 woorden.

3. Geef je personage(s) een handeling in de scene. Voorkom ‘zitten en praten’ scenes.

4. Maak het niet te groot. Een spannende film rondom een zuipkeet is te doen, maar een wilde stoothout met 50 figuranten in een drassig weiland wordt een stuk lastiger. Hou het letterlijk en figuurlijk dicht bij huis, dat vergroot de kans van slagen voor je film idee.

5. Mocht je niks kunnen verzinnen en toch wat willen maken, hierbij twee loglines ter inspiratie:

In een dorpscafé, ergens op het door aardebevingen geteisterde platteland van Groningen, duikt een berooide vreemdeling op. Het illegale pokertoernooi van de louche kroegeigenaar loopt totaal uit de hand als de man ook mee wil doen om de forse geldprijzen.

of: 

Op een afgelegen boerderij, in een weids polderlandschap, wordt een gezin overvallen en vermoord door een bende veedieven. De jongste zoon des huizes ontspringt de dans omdat hij op het toilet zit. Op zijn quad en gewapend met het jachtgeweer van zijn vader zet hij de achtervolging in.

Geschreven door: Fedde Hoekstra